Tuesday, October 20, 2009

Budi bahasa budaya kita


Warga Malaysia dikenali dengan keramahan dan mempunyai budi bahasa yang tinggi.bukan Malaysia sahaja, tetapi negara timur sering dikatakan lebih beradab daripada negara Barat namun segalanya telah berubah.Mungkin itu dulu,tapi bukan sekarang kerana peradaban kian terhakis,budi bahasa bukanlah sesuatu yang dipandang kini,kurang ajar xpe asalkan cantik...( betulkah pernyataan ini???)mentaliti sekarang yang hanya memandang dari segi luaran dan permukaan sahaja.well.terserah kepada masing2.

isu pandang memandang ni bukanlah isu utama tetapi budi bahasa!! apa nak jadi zaman sekarang??? yang muda kian semakin biadap dan lansung x menghormati orang.yang tua juga xterkecuali....kerana manakan tumpah kuah kalau tidak ke nasi.(hmmmm tapi bole jer tumpah kat atas lantai..)




kes 1:

Bammmm... sebuah kereta yang dinaiki sekumpulan orang muda telah melanggar sebuah kereta yang dinaiki oleh satu keluarga. Lalu keluar la pemandu yang melanggar kereta tersebut.

pemandu yang melanggar: sambil memegang kepala dia melihat 'kecederaan' yang dialami oleh kereta yang dia langgar."maaf pakcik,saya xsengaja..maaf bebanyak.memang salah saya.tp sy betul2 xsengaja."

pakcik yang dilanggar: "hei kau tahu bawak kete ke x? mata kau letak kat maner??? kau tgk apa yang kau dah buat? kau igt kau sorang nak cepat? kau x nampak ker jalan ni jam?"

the rest is history...


kes 2:

A dan kawan-kawannya sedang makan di sebuah warung.namun mcm biasalah, sambil makan sambil berbual tentang kisah mereka yang baru balik dari utara dan beberapa kisah yang berlaku sepanjang perjalanan.gelak punya gelak.....senyum punya senyum.....sengih punya sengih tetibe datanglah sekumpulan 'gadis' berdiri di belakang tempat duduk A dan kawan-kawannya.Tapi A dan kawan-kawannya tidak mengendahkan kerana mereka tahu banyak tempat duduk yang kosong lagi...cerita punya cerita terdengar suara dari belakang... "letak jer beg nanti diorang blah la" dan kedengaranlah lebah-lebah berbunyi...tetibe "PAPPP" beg diletakkan kerusi disebelah tempat A dan kawan-kawannya duduk.Dengan muka sombong sambil menjeling xpuas hati mereka mengalihkan barang2 A dan kawan-kawannya.

the rest is history.



kes-kes diatas tiada kaitan sama ada yang hidup atau yang mati......

kes2 kat atas tu adalah cth-cth kecil yang menunjukkan kebiadapan dan kekurangan budi bahasa di kalangan rakyat Malaysia....so disini barulah ku tahu xsemua rakyat Malaysia berbudi bahasa.....BUDI BAHASA BUDAYA KITA yang kerajaan war-warkan telah gagal untuk mendidik jiwa setiap rakyatnya...


p/s jahat: kes 1: pakcik tu emo betul la.tau la nk ganti ...dah org kata xsengaja xreti2 bahasa agaknya.Rm 250 xcukup ker pakcik? nak Rm 500?

p/s baik: benda ni kan bole buat berbincang.pemandu yang melanggar tu pun dah kata nak mengganti..berbincang dengan cara baik kan lebih elok.kita sesama Islam xbaik bergaduh.

p/s jahat: kes 2: cik akak semua...apa mata xnampak ker,banyak lagi tempat kosong kat tempat lain.nak jugak tempat duduk tu apehal? ader nama ke tertulis kat situ? ke ader share kat warung tu??mata tu jangan banyak menjeling, nanti naik juling....

p/s baik : wahai adik-adik gadis...ringan2kan mulut untuk bertanya kalau nak sangat tempat duduk tu.xder salahnya...A dan kawan-kawannya tentu dengan senang hati bole memberi tempat duduk tu.

No comments:

Post a Comment