Tuesday, September 15, 2009

Lailatulqadar

malam yang menyamai seribu bulan atau 84 tahun yang dirahsiakan Allah tanpa kita ketahui bilakah harinya....sering menjadi tanda tanya bagi sesiapa yang ingin mendapat ganjaran pada malam itu.namun tidak semua manusia dapat mengejar malam lailatulqadar kerana seringkali dihujung-hujung ramadhan kita sibuk mengejar Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelma.impian untuk mendapat mengecap malam itu tidak kesampaian.tidak semua orang mampu mengejar dan berusaha untuk mendapatkannya kerana kita sering tewas dengan diri sendiri.apa yang kita nampak adalah keindahan dan kemeriahan Hari raya yang bakal disambut bukan ganjaran yang Allah janjikan.malam Lailatulqadar yang diketahui terdapat didalam 10 malam terakhir.bila harinya kita tidak mengetahuinya.namun telah ada beberapa alamat dan petanda malam lailatulqadar yang dibincangkan oleh ulama-ulama yang mungkin kita boleh jadikan petunjuk.artikel ini diambil dari utusan malaysia.

Alamat atau tanda secara langsung seperti yang dijelaskan oleh Ibn Uthaimin dalam Fatawawa Rasa'il Ibn Uthaimin antaranya:

1. Sinar cahaya sangat kuat pada malam al-qadr dibandingkan dengan malam-malam lain.

2. Bertamban kuatnya cahaya pada malam itu.

3. Ketenangan dan kelapangan hati yang dirasakan oleh orang-orang yang beriman lebih kuat daripada malam-malam yang lain.

4. Angin dalam keadaan tenang pada malam al-qadr. Tidak bertiup kencang dan tidak ada rebut petir. Ini berdasarkan hadis dari sahabat Jabir bin Abdillah sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya Aku melihat lailatuk qadr kemudian dilupakannya. Lailatul qadr turun pada 10 akhir (bulan Ramadan) iaitu malam yang tenang, tidak dingin dan tidak panas serta tidak hujan. (riwayat Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban)

5. Terkadang Allah memperlihatkan malam al qadr kepada seseorang dalam mimpinya. Sebagaimana yang terjadi pada diri para sahabat Nabi SAW.

6. Kenikmatan beribadat dirasakan oleh seseorang pada malam itu lebih tinggi daripada malam-malam lainnya.

7. Alamat selepas terjadi (iaitu pada pagi harinya) di antaranya, matahari terbit dalam keadaan tidak tersebar sinarnya dan tidak menyilaukan berbeza dengan hari-hari biasa.

Ini berdasarkan hadis dari sahabat Ubay bin Ka’ab yang mengatakan; Sesungguhnya Rasulullah mengkhabarkan kepada kami: Sesungguhnya matahari terbit pada hari itu dalam keadaan yang tidak tersebar sinarnya. (riwayat Muslim)

8. Alamat yang menyebutkan bahawa tidak ada atau sedikit nyalakan anjing pada malam al-qadr adalah tidak benar kerana ada ditemui pada 10 malam terakhir Ramadan anjing dalam keadaan menyalak.

semoga dengan petunjuk dapat kita jadikan sedikit panduan untuk kita mengejar lailatulqadar di bulan ramadhan ini yang tinggal beberapa hari lagi.namun jangan terlalu bergantung dan terlalu obses dengan alamat ini.jadikan sekadar petunjuk sahaja.

No comments:

Post a Comment